Nært sammenstød mellem UFO og passagerfly
- officielt dokumenteret - opdateret 2012 -

Hændelses-dato: 21. april og 1. juni 1991 samt 6. januar 1995,
Antal vidner: > 10 + officielt dokumenteret


Se ud, se ud, råbte kaptajnen på passagerflyet til co-piloten.

Kaptajn Achille Zaghetti var den 21. april 1991 pilot på et passagerfly, McDonnell MD -80 fra Milano til Heathrow Lufthavn, London, England.

Dette fly var tæt på sammenstød med et UFO
Dette fly var tæt på sammenstød med et UFO

Da flyet befandt sig over kysten ved Kent i en højde af 22.000 fod, så piloten pludselig et UFO svæve forbi på tværs af pasagerflyet, og han råbte til Co-piloten: "Se ud, se ud", og co-piloten fik nu også øje på UFOet.

Objektet var nærmere end 1.000 meter på flyet, derfor klassificeres hændelsen som et "nært sammenstød".

Når man sidder i et fly, der farer gennem luften med 700 km/t. i 10.000 meters højde, er en så kort afstand kun et blink fra en katastrofe.

Den italienske kaptajn greb mikrofonen og bad områdekontrolcentret bekræfte, om det så noget på radaren.

Jeg ser et objekt omkring 10 nautiske miles bag jer”, svarede kontroltårnsoperatøren tilbage, men et øjeblik efter var UFOet forsvundet.

En undersøgelse blev iværksat af CAA.
Cirka to uger senere blev følgende korte erklæring udsendt:

Foto frigivet af det engelske flyvevåben
Foto frigivet af det engelske flyvevåben

"Piloten sagde at han og co-piloten havde set et brunligt, rundt objekt. De kunne ikke angive nogen fremdriftsteknik på objektet, da objektet hverken havde vinger eller finner. Passagerflyet var under kontrol fra Flyvekontrolcentret i London, som ikke havde andre fly i området, men i overensstemmelse med piloternes afgivne forklaring, kunne radar observere et objekt 10 nautiske miles bag Alitalia-passagerflyet."

Observationen skulle åbenbart ikke stå alene, da en lokal tv-station kort efter rapporterede, at en 14 årig dreng, samme aften havde set et objekt svæve lavt over himmelen, før det ændrede kurs, og forsvandt mellem skyerne.

Hemmelige arkiver
© UFO-SANDHEDEN ®, Denmark by Poul-Erik Nielsen, http://www.ufo-sandheden.dk - COPYRIGHT
Hændelsen er blot et af flere observationer af Uidentificerede Flyvende Objekter i England, som det britiske forsvar registrerede i sine hemmelige arkiver i årene 1986-92.
Arkiverne blev i oktober måned 2008 åbnet for første gang. De 19 dossier pa sammenlagt 1.500 sider rummer flere opsigtsvækkende dokumenter. Senere i 1991 berettede andre eksempelvis om oplevelser, som svarede nøjagtig til Zaghettis.


Den næste UFO-hændelse fandt sted den 1. juni 1991.
Besætningen på et Britannia Airways Boeing 737 så et tallerken-formet objekt (UFO) passere tæt på passagerflyet, da det var på vej fra
Heathrow Lufthavn, London til Dublin, Irland.

Seksten dage senere, den 17. juni 1991, så fire passagerer om bord på et Dan Air Boeing 737 passagerfly et stort UFO som passerede under flyet, da det var ved at lette fra Gatwock Lufthavn i England mod ruten til Hamburg, Tyskland.
Den ene af vidnerne var en tysk ingeniør, Walter Leiss.

UFO nær kollideret med passagerfly
© UFO-SANDHEDEN ®, Denmark by Poul-Erik Nielsen, http://www.ufo-sandheden.dk - COPYRIGHT
Piloterne, Kaptajn Roger Wills of Co-pilot Mark Stuart dukkede sig instinktivt i sæderne, da et stort UFO svævede meget tæt forbi passagerflyet under landingen af et Boeing 737 twin jet med 60 passagerer, i Manchester Lufthavn, England, den 6. januar 1995.
UFOet var meget tæt på, så tæt at besætningen ikke kunne undgå at dukke sig, altså noget en person gør instinktivt ved eksempelvis faretruende situationer.

Dette er et uddrag af samtalen mellem B737 besætningen og radar kontroltårnet:

B737: "Vi har lige haft et eller andet over os, som svævede hurtigt tæt forbi.".
MANCHESTER: "Jamen, der er intet på radaren. Var det et fly?"
B737: "Tja, det havde lys, og gik hurtigt ned i styrbord side, og kun en anelse ovenover os."
MANCHESTER: "Hold øjnene åbne for observationer. Jeg kan ikke se noget i øjeblikket, så det må have været meget hurtig, eller gået hurtigt med, efter det havde passeret jer."
B737: "Okay."