Piloterne på et DC-3 observerer ni-UFOer |
To UFO formationer på i alt ni UFOer
Omkring fire uger efter den nu berømte UFO observation af den private pilot Kenneth Arnold, observerede besætningsmedlemmerne på et United Air Lines DC-3 passagerfly to separate formationer af vingeløse skiver (flyvende tallerkener), kort efter starten fra Boise Lufthavn:
Piloten, Kaptajn Emil Smith bekræfter pålideligheden af de tidligere offentliggjorte rapporter omkring observationen. Passagerflyet, United Flight 105, forlod Boise Lufthavn klokken 21:04. Omkring otte minutter senere befandt passagerflyet sig over Emmett, Idaho, og da observerede de den første af to grupper af flyvende uidentificerede objekter (UFOer). Piloterne tændte flyets landingslys, som befinder sig under flyet, i den tro, at der var tale om almindelige fly. Men da piloterne Smith og Stevens studerede objekterne mod nattehimlen, indså de snart at der ikke var tale om almindelige fly, da objekterne hverken havde hale eller vinger som var synlige.
Efter at have kaldt en stewardesse ind, for at få et tredje øjenvidne til observationen, holdt de øje med formationen i et stykke tid, og kaldte da kontroltårnet i Ontario, Oregon CAA og forsøgte at få en jord-bekræftelse på observationen, men så observerede de at UFO formationen pludselig satte hastigheden op, og forsvandt hurtigt med høj fat i vestlig retning.
Skive-formede, uden hale og uden vinger
Smith understregede at der ikke var nogen skyformationer som kunne forvirre dem, og at de observerede disse flyvende objekter længe nok til at være helt sikre på, at de ikke var konventionelle fly.
Objekterne så ud som værende ”flade i bunden og afrundet på toppen”, men kunne ikke yderligere forfine beskrivelsen.
Anden-pilot Ralph Stevens, Kenneth Arnold og Kaptajn Emil J. Smith |
Umiddelbart efter at de mistede synet af de første fem flyvende objekter, kom en anden formation, bestående af fire objekter, (tre i linje og en fjerde ude ved siden), og de svævede ind foran deres position, dog i en højere højde end DC-3 passagerflyet, og svævede vest på o 8.000 fods højde.
De forsvandt hurtigt ud af syne i vestlig retning, med en hastighed som var langt over hvad de kendte til.
Smith understregede, at de på intet tidspunkt med sikkerhed kunne afgøre de skive-formede objekters størrelse eller afstand, men de havde det generelle indtryk at de var større end ordinære fly. Han understregede også at han ikke tidligere havde taget historier om flyvende tallerkener alvorlige, men efter at have set hele ni ukonventionelle, high-speed vingeløse flyvende objekter om aftenen den 04. juli 1947, er han blevet mere interesseret i sagen.
Personalet hos United Air Lines står inde for Smiths fuldstændige pålidelighed.
Bemærk:
Den 04. juli 1947 indløb hele 85 andre UFO observationsrapporter. UFO observationer af besætninger på rutefly er på ingen måde de mest imponerende observationer, men denne er alligevel væsentlig, fordi observationen skete i klart vejr, strakte sig over en periode på mere end 12 minutter og fordi der var flere vidner til observationen, herunder to erfarne observatører som var fortrolige med luftbårne enheder, som blev foretaget i 1.000 fods højde, og endelig det faktum at de ni objekter blev set over horisonten, hvilket udelukker optiske fænomener. Officielt er denne observation klassificeret som ”Uidentificerede Flyvende Objekter).