"Det skræmte os ad h...... til"

- piloterne i et F-84 Thunderjet blev fulgt af adskillige UFOer - og et kæmpe interplanetarisk rumfartøj ->

Hændelses-dato: 4. september 1957 kl. 19:20
Antal vidner: > 8

Model-illustration

Foto 1: Et F-84 Thunderjet af same type som blev benyttet af de skræmte Portugisiske Air Force piloter, da de mødte UFOer om natten den 4. september 1957 under en rutinemæssig kontrolflyvning over landet.

Kaptajn José Ferreira og hans øvrige piloter, efter mødet med UFOer:

'Det skræmte os ad helvede til

Det var en dejlig aften; himmelen var krystal klar med fuldmåne. Menneskene på gaden så op på denne skønhed og stilhed, som var der stilhed efter tordenvejr. Højt over hovederne på dem bevægede der sig blinkende navigerende lys som bevægede sig i en rasende fart over himmelen og som forsvandt bag Månen.

I det Portugisiske Thunderjet F-84 cockpit var der helt stille, bortset fra lidt susen og støj fra det elektriske tilbehør i kabinen.
Kaptajn José Ferreira var også bevidst om denne skønne aften, men han havde ikke megen tid til at nyde det. Han var optaget af at navigere flyet præcist.

Det var den 4. september 1957 og klokken var 19:20, da Kaptajn Ferreira and tre andre Thunderjets anstrøg luftrummet over Ota Lufthavn i Portugal på deres første rutine natflyvning gennem hele landet.
De andre tre piloter var sergenterne: Manuel Marcelino, Alberto Covas og Alberto Oliveira.
De fire jet fløj op indtil de nåede en højde af 25.000 fod (7,260 km), hvorefter de udjævnede og fløj ned mod deres første vendepunkt ved den Spanske by, Granada. Granadas lys blinkede i horisonten til højre.
De fire jets foretog en vending, så de var klar til deres anden kontrolpunkt, byen Portalegre. 


Kaptajn Ferreira bemærkede noget...

Foto 2: Mellem checkpoint Portalegre i Portugal og Granada i Spanien, måtte de fire piloter gennem en skræmmende oplevelse, da udenjordiske rumskibe nærmede sig.

Da var det at Ferreira bemærkede noget usædvanligt – et funklende, pulserende lys bagude, som hang lavt over horisonten.
Fly kommandøren kaldte de andre piloter; de havde også set det.
Da de iagttog det, så det ud til at lyset glødede med flere forskellige farvenuancer som rød, blå og blændende grønt.
Pludselig blev det større og større, indtil det var seks gange større end dets originale størrelse; og på et brøkdel af et sekund, var det forvandlet til en klar gul farve. Uanset hvad det var, så det ud til at det ville holde fred med flyvemaskinerne.

Klokken 22:35 gav Kaptajn Ferreira ordre til at forlade den planlagte rute og skifte kurs til en 50 grader mod deres kontrolpunkt.
Da kursen var skiftet, så Ferreira efter det mystiske objekt, og bemærkede at det også havde skiftet kurs.
Det var direkte ud for hans venstre side, og det må have flyttet sig meget hurtigt for at kunne befinde sig der.
Der var nu absolut klarlagt, at det orange lys ikke kunne være skygger fra F-84’erne.


Fire skiveformede objekter gled ud fra moderskibet:
Objektet, hvilket gav en orange farvet glød fra sig, var på den nuværende afstand på størrelse med en appelsin.
Det var umuligt at fortælle, hvor hurtig det var. Selvom det stadig holdt sig til jet’ene, var det steget til nøjagtig samme højde som jet’ene i deres 25.000 fods højde.
I de efterfølgende 10 minutter, fulgte det jet’ene uden at ændre dets kurs, farve eller størrelse – og da en pilot observerede det, skete noget ufatteligt. En efter en, kom der fire små gule skiveformede objekter ud fra det rødglødende objekt og optog en upåklagelig formation ved siden af det.

Chokerende - et af UFOerne var femten gange større end dets ledsagere


"Bryd formationen, bryd formationen", råbte kaptajnen i mikrofonen.
Pludselig blev det røde UFO større, meget større, det så ud til at det blev omkring femten gange større end dets ledsagere, og skød lodret opad og gled hurtigt hen mod jettene.
Kaptajn Ferreira råbte ind i sin mikrofon og gav ordre til, at hans piloter omgående brød formationen.
Efter denne salve hev han sin Thunderjet rundt i en skarp drejning, og prøvede at krydse banen hvor UFOet var kravlet op.
Det tonede frem i Ferreira’s gunsight, og der viste sig en flad skive, betegnet som ’flyvende tallerken’.

Ubevidst jappede Ferreira sin tommelfinger ned oven på gevær-udløseren, samtidig med at han kom i tanke om, at hans Thunderjet ikke var armeret. I næste øjeblik skød UFOet en vild høj hastighed, og blev lynhurtig uklar og forsvandt.


Ferreira’s hovedtelefon knasede, mens han hørte skud fra de andre piloter, som desperat prøvede at nedskyde UFOet.
Skiven var utrolig hurtig og manøvredygtig;
intet menneskeskabt objekt kunne bevæge og flytte sig på den måde.
UFOet skød en raketagtig fart opad og forsvandt på bare få sekunder. Med et kæmpende åndedræt kaldte Ferreira hans ophidsede piloter over radioen, og bragte hans spredte flyvere tilbage i formation.
Få sekunder senere landede piloterne sikkert på deres hjemmebase, oprevet men uden der var sket en ulykke.

Da piloterne rapporterede deres oplevelse og den blev offentliggjort, henvendte en lokal vejrobservatør sig og afgav interessant informationer. På præcis det tidspunkt, hvor Ferreira’s piloter var fanget af UFOerne over det Portugisiske område, gav observatørens følsomme udstyr ukontrollerede udslag i Jordens magnetiske felter – en normal hændelse i områder, hvor UFOer observeres.
Kaptajn Ferreira og hans piloter var af den overbevisning at objekterne, de havde set, ikke var fra denne verden.

Og senere, da Ferreira fortalte sin oplevelse til de Portugisiske luftfartsmyndigheder, sagde han: “
Lad venligst være med at komme med den gamle forklaring, at det vi så var kloden Venus, vejrballoner eller lunefuld atmosfærisk forstyrrelser. Det vi så deroppe var virkelig, og det var intelligent kontrolleret. Og det skræmte os alle af helvede til.